colop iq 60
Podstawowym wyznacznikiem wielkości pieczątki firmowej jest ilość danych, które chcemy na niej umieścić. Im więcej, tym większy nośnik potrzebujemy. Dochodzi również kwestia dodatkowa, niezwykle ważna: czytelność. W tym wypadku sprawa nie jest prosta, gdyż kwestia tego, co uznajemy za czytelne jest sprawą bardzo subiektywną i związana z indywidualnym postrzeganiem. Z technicznego punktu widzenia za granicę czytelności uznaje się rozmiar 5-6 pkt (w wypadku technologii laserowej, którą stosujemy, pozostałe technologie są mniej dokładne). Jednak dla części klientów granica czytelności to 8-10 pkt.
Co wpływa na czytelność pieczątki firmowej?
  • Wielkość zastosowanej czcionki. Technicznie wielkość minimalna to 5-6 pkt, sugerujemy jednak uznać za standardowe wielkości min. 8-9 pkt.
  • Zastosowany krój pisma (czcionka): sugerujemy stosowanie maksymalnie 1-2 krojów pisma w ramach jednej pieczątki. Dane najistotniejsze można pogrubić/powiększyć, w adresie, numerach telefonu, numerach NIP/Regon/KRS radzimy użyć czcionek prostych, bezszeryfowych (Calibri, Arial, Avalon).
  • Układ danych, odległości między liniami.
  • Wybrany kształt pieczątki: najbardziej czytelne i dlatego najpopularniejsze są pieczątki prostokątne.
  • Liczba elementów dodatkowych: logotypów, kodów kreskowych, kodów QR: sugerujemy dobrze przemyśleć umieszczanie więcej niż 1 takiego elementu oraz wybór większego pola tekstowego, gdy taki element dodajemy. Nieczytelne logo czy kod będzie nie tylko bezużyteczne, ale może stanowić antyreklamę.
  • Kolor tuszu i podłoża: zastosowanie tuszu do pieczątki w kolorach jasnych na białym papierze może zmniejszyć czytelność tekstu. Na podłożach bardzo ciemnych nawet tusz biały może być nieczytelny.
  • Rodzaj podłoża: papiery z dodatkowej strukturze/czerpane, powierzchnie nierówne zmniejsza czytelność pieczątki. Na powierzchniach nierównych sugerujemy stosowanie stempli drewnianych zamiast pieczątek automatycznych.
Jak ocenić czytelność pieczątki przed jej wykonaniem?

Standardowo przed wykonaniem pieczątki przesyłamy naszym klientom projekt w skali 1:1 w pliku PDF. Poza sprawdzeniem poprawności danych zdecydowanie polecamy wykonanie wydruku w skali 1:1 w celu oceny czytelności. Jak wcześniej wspomnieliśmy czytelność to sprawa indywidualnego postrzegania, więc fakt, iż technicznego punktu widzenia treść będzie mieściła się w granicach czytelności, może jednak nie spełniać Państwa potrzeb. Odradzamy ocenę czytelności tylko na podstawie podglądu na ekranie, gdyż jest on mało precyzyjny, często wręcz mylący.

Przy wydruku naszego projektu istotne jest zachowanie skali projektu. Dlatego prosimy każdorazowo przed wydrukiem upewnić się, że w ustawieniach drukarki została wyłączona funkcja powiększania/pomniejszania/dopasowywania wydruku do strony. Jeśli nie są państwo pewni czy wydruk jest w skali 1:1 prosimy o sprawdzenie czy wymiar  na wydruku odpowiada dokładnie wymiarowi podanemu przez nas w projekcie lub treści maila/wyceny.

Jakie wielkości automatu/pola tekstowego wybrać do pieczątki firmowej?

Większość pieczątek firmowych wykonuje się w automatach prostokątnych tzw. wielkości standardowe automatów zawierają się w przedziale od 36×12 mm (Wagraf 2, Trodat 4911, Colop 20) do 55×20 mm. Takie automaty są popularne, dostępne w wielu wariantach oraz tańsze od innych rozwiązań. Zasada jest prosta: im więcej treści, tym większy  wymiar sugerujemy.

Jeśli treści jest więcej można zastosować wciąż stosunkowo powszechne automaty plastikowe niestandardowe: Colop 50, Colop 55, Colop 60. Zmieszczą się w nich rozbudowane pieczątki z dużą ilością danych, a nawet dodatkowa grafika/logo/kod QR. Największy automat plastikowy – Colop 60 – oferuje pole tekstowe do 73×34 mm.

Większe wymiary można uzyskać już wyłącznie w automatach metalowych szkieletowych (Colop 3900, Trodat 5212) lub na stemplach drewnianych. W tym wypadku jesteśmy w stanie wykonać pieczątki firmowe o wymiarze do 150×200 lub 120×240 mm.